مشکل اصلی موسیقی کُردی ضعف در آموزش آکادمیک است

هنر و فرهنگ در میان کُردها ریشه ای به قدمت تاریخ آنها دارد و در واقع به بخشی از زندگیشان تبدیل شده است. در این میان موسیقی از جایگاه ویژه، ارزشمند و مهمتری برخوردار است و در فعالیت های روزانه، کار و آداب و رسوم کُردها نقش بسزا و تاثیرگذاری داشته است.

موسیقی کُردی که به عنوان میراثی گرانبها به نسل امروز رسیده آینه تمام نمایی از زندگی و شادی و غم تاریخ کردستان است .

البته نمی توان از این نکته هم غافل شد که مردان و زنانی در تاریخ فرهنگ و هنر کُردها بوده اند که با انتقال سینه به سینه بیت و ترانه های فولکلور کُردی به نسل های بعدی نقش بسیار ارزنده ای در توسعه و پیشرفت این صنعت داشته اند، اما وجود هنرمندانی چون جزراوی، سید علی اصغر کردستانی، علی مردان، طاهر توفیق، حسن زیرک، سیوه، عایشه شان، خالقی، ماملی، ناصر رزازی، عثمان هورامی، علی نظر، شوان پرور، حسین علی، رسول گردی، محمد جزا و هنرمندان بزرگ دیگر با زبان و لهجه های مختلف کُردی تاثیر مثبت و نتیجه بخشی در پیشرفت و ماندگاری موسیقی کُردی داشته اند.

امروزه هم در میان نسل جوان، شاهد حضور کسانی هستیم که با عشق و علاقه خاصی در راه اعتلای این هنر ماندگار گام نهاده اند و با وجود مشکلات عدیده به تلاش و کوشش ادامه می دهند.

یکی از این هنرمندان جوان، یدالله شاکری است، وی در سال 1356 هجری شمسی در شهر سنندج چشم به جهان گشود و فعالیت خود را از اوایل دوره ی نوجوانی شروع کرده است .

شاکری حدود دو سال پیش آلبومی با عنوان «ناوێرم بانگت که‌م» (می ترسم صدایت بزنم) را روانه بازار هنر و موسیقی کرد که با استقبال علاقمندان مواجه شد.

آنچه می خوانید حاصل گفت گوی ما با این هنرمند جوان است:

آقای شاکری، شما جدای از خوانندگی نوازنده هم هستید، چه سازی می نوازید و دلیل انتخاب آن چه بوده است؟

من در واقع نوازنده نیستم، ساز فقط کمکی برای خوانندگی ام است. سازی که برای نواختن انتخاب کرده ام تنبور "دیوان" است و علت آن نزدیک بودن این ساز به احساسات من است. از سال 70 با این ساز آشنا شده ام، ولی از 75 شروع به نواختن آن کرده ام.

تأثیرگذارترین آهنگی که تا به حال گوش کرده اید چه بوده است؟

نمی توانم بگویم که تأثیرگذارترین آهنگی که من تا حالا شنیده ام کدام بوده، چون هر آهنگی در موقعیت و شرایط خاص خود تاثیرگذار بوده است.

زیباترین اثر یدالله شاکری از دیدگاه خودش کدام است و دلیل آن چیست؟

می گویند همه ی کارهای هنرمند به منزله ی فرزندان او هستند و من هم نمی توانم بین فرزندانم یکی را انتخاب کنم.

دوست داشتی خواننده ی کدام آهنگ یا ترانه کُردی بودی و چرا؟

آهنگ (هڤیاته‌ ئه‌ز مام) «به امید تو زنده ام» از شوان پرور، چون به قول یکی از دوستان پشت دنیای سرمایه داری را می لرزاند.

به نظر شما موسیقی کردی چرا در میان نسل جوان بیگانه شده است؟

دلایل زیادی دارد که مهمترین آن ها نبود اقتصاد و فلسفه است که توضیحشان در این فرصت اندک میسر نیست. با این اوصاف موسیقی کردی نیاز به آسیب شناسی دارد.

آیا موسیقی کُردی دچار مشکل تکنیک و آموزش نیست. اگر اینگونه است راهکار شما برای حل این مهم چیست؟

مهمترین مشکل موسیقی کُردی ضعف در آموزش است نه تکنیک. راه حل این مسئله هم آموزش موسیقی کُردی به صورت آکادمیک است.

می گویند اگر هنرمندی در هنرش خلاقیت نداشته باشد، هنرش دچار تکرار شده و محو می شود. برای ارائه خلاقیت و نوآوری چه باید کرد؟

درست است، اما درباره موسیقی باید گفت که تمرین و تکرار و زحمت کشیدن و آشنایی با موسیقی ملل یکی از مبناهای خلاقیت و نوآوری است.

برگزاری کنسرت موسیقی در پیشرفت موسیقی و خود خواننده آیا تأثیر دارد یا نه؟ دیدگاه یداله شاکری در مورد برگزاری کنسرت چیست؟

کنسرت اگر حرفه ای باشد واقعاً در پیشرفت موسیقی و سوق دادن تماشگر به سالنهای کنسرت (که الان خیلی کم شده است) تأثیر دارد. من تا الان هیچ کنسرت حرفه ای در سنندج که مرکز موسیقی و هنر است ندیده ام. باور کنید مردم ما خیلی شایسته و لایق دیدن کنسرت های حرفه ای در سبک های مختلف هستند، با وجود نبود آموزش کافی در این زمینه، مردم ما موسیقی را می فهمند، اما بعضی ها متأسفانه دوست ندارند شعور موسیقایی مردم رشد کند.

در مورد کلیپ های موسیقایی تصویری که از تصاویر غیر مرتبط استفاده می شود نظرتان چیست؟

این در واقع مشکل رسانه های ماست که فقط به خاطر جذب بیننده دست به هر کاری می زنند و گرنه هر کسی حق این را دارد هر جور که دلش می خواهد موسیقی بسازد و کلیپ تولید کند. مشکل در واقع نبودن متخصص موسیقی و کلیپ در رسانه های کُردی است.

 علت ماندگاری موسیقی «هوره» چیست؟

علت ماندگاریش را می توان در اصیل بودن و زیبا بودن آن دید، به نظر من هرچیز که زیبا باشد ماندگار می ماند.

برگردیم به علایق یداله شاکری و اینکه شما کدام خواننده را به عنوان الگو انتخاب کرده اید و دلیلش چیست؟

خواننده مشخصی الگوی من نیست چرا که واقعاً خواننده های بزرگ در موسیقی کُردی خیلی زیاد هستند و هر کدام به نحوی بر کار من تأثیر داشته اند.

به صورت کوتاه آینده موسیقی کُردی را چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر وضعیت اقتصادی مطلوب باشد و اشخاص دلسوز حامی موسیقی کُردی بشوند این موسیقی رو به پیشرفت می رود ولی با این اوضاع و احوالی که می بینیم انسان کمی ناامید می شود.

نظرت در مورد بازخوانی و تکرار آهنگ ها یا ترانه های خوانندگان به نام موسیقی کُردی توسط خوانندگان جوان چیست؟

اگر بتوانند به شیوه ای زیباتر آنرا اجرا کنند هیچ ایرادی ندارد.

حمایت مسئولان دستگاههای مرتبط در رفع مشکلات موسیقی کُردی و بویژه هنرمندان باید به چه صورتی باشد؟

نرود میخ آهنی در سنگ، حرف زدن در این باره فقط سردرد به همراه دارد آنها به حرف هنرمندان گوش نمی دهند.

نظر و دیدگاه یدالله شاکری تنها در یک جمله در مورد این اسامی زیر چیست؟

سید علی اصغر کردستانی: بی همتا

احمد کایا: صدایی غمگین

شوان پرور: عظمت

الله ویسی: یاد علی مردان می افتم

مقام: زیبا

حسن زیرک: صدایی متفاوت

وطن: اندوه

پاییز: فصل من

شعر: گوڵبه‌نی قه‌دت له‌ قوببه‌ی سینه‌ غونچه‌ی کردووه

هنرمند متعهد: بودنش ضروریست

 نوروز: جشن ملی

عشق: وجودی بی وجود

بیکاری هنرمند: مساویست با هنر وابسته

گرسنگی: واژه ای آشنا

خنده: کاشکی از ته دل بود

زندگی: مرگ

مادر: عاطفه و احساس

پاپ: غلطی مصطلح در خاورمیانه

شمشال: قاله‌مه‌ڕه

رفیق: خوبش خوبه

یدالله شاکری: مردم باید بگویند.

گفتگو: یحیی صمدی/ آذر90

منبع: کردپرس

/ 0 نظر / 62 بازدید